Facebook Dan Psikologi
Corak
penggunaan facebook kita menggambarkan psikologi diri seseorang.
Berikut adalah dapatan kajian dari segi psikologi yang saya jalankan.
Walau bagaimanapun, kajian ini hanya bersifat umum dan hanya mewakili
sebahagian realiti sahaja. Ia terdedah kepada kepelbagaian pandangan
1. Gambar profile
Gambar profile mewakili identiti seseorang Facebooker. Orang yang
sering mengubah gambar profilenya, merupakan seorang yang mudah berubah
perasaannya dalam sudut-sudut tertentu. Pemilihan gambar profile juga
menggambarkan kecenderungan seseorang itu. Seseorang yang menggunakan
gambar kucing sebagai gambar profile, mungkin seorang peminat kucing.
Gambar profile yang tidak berubah-ubah mewakili dua keadaan. Pertama,
seseorang itu mungkin mempunyai pendirian yang tetap. Kedua, dia mungkin
merupakan orang yang tidak mengambil kisah tentang imejnya di mata
orang lain. Gambar profile yang tidak berubah-ubah adalah suatu bentuk
jenama dan memberi keunikan identiti kepada Facebooker.
2. Status
Status yang ditulis menggambarkan aliran pemikiran dan emosi
Facebooker. Seseorang yang sedang marah, akan menulis status yang
menggambarkan beliau dalam keadaan marah. Pemilihan isu yang ingin
ditulis dalam status juga menunjukkan minat seseorang. Seseorang yang
berminat dengan politik, akan menulis status yang berkaitan dengan
politik. Topik yang tidak ditulis di dalam status menggambarkan
ketidakcenderungan Facebooker itu kepada isu tersebut
3. Rakan Facebook
Orang-orang yang diterima sebagai rakan di Facebook sedikit sebanyak
menggambarkan peribadi seseorang Facebooker. Ramainya rakan dari
golongan berpendidikan agama menggambarkan kecenderungan seseorang itu
kepada bidang keagamaan. Kepelbagaian latar belakang rakan di Facebook
pula menggambarkan keterbukaan seseorang dalam memilih rakan
Masih banyak lagi aspek psikologi yang boleh disentuh tentang Facebook.
Walau bagaimanapun, aktiviti seseorang di Facebook tidak semestinya
menggambarkan keperibadian seseorang dalam dunia yang sebenar.
Hasil kajian ini bersifat umum, dan tidak mewakili keseluruhan pengguna
Facebook yang ada. Kajian yang lebih baik hendaklah mengambil kira
aspek-aspek berikut :
Dapatan kajian + Dapatan luar kajian = Menghampiri fakta sebenar
^_^
Tiada ulasan:
Catat Ulasan