Khamis, 3 Januari 2013

Hanya 5 Minit...



Di sebuah taman permainan, seorang bapa sedang menemani anak kecilnya yang sedang bermain-main.

Anak kecil itu begitu asyik bermain-main seorang diri sambil si ayah memerhatikan sahaja dari jauh.

Sesekali si anak itu terjatuh, tetapi dia berusaha untuk bangun sendiri.


Si ayah melihat jam di tangannya...

" Adik, mari kita pulang ke rumah ya? "

Si anak menjawab, " Sekejap lagi ayah, beri saya 5 minit saja "

Si ayah tersenyum.

Anak kecil itu kembali bermain.

10 minit kemudian si ayah kembali bertanya.

" Adik, kita pulang sekarang ya? "

Anak kecil itu kembali menjawab, " Sekejap lagi ya ayah, 5 minit saja lagi "

Anak kecil itu kembali berlari-lari sambil diperhatikan oleh ayahnya yang hanya tersenyum.

Rupa-rupanya perlakuan mereka berdua diperhatikan oleh seorang lagi lelaki yang turut membawa anaknya ke taman permainan itu.

" Anda pasti seorang ayah yang sangat penyayang, kerana banyak menghabiskan waktu untuk anak anda ", ujar lelaki itu kepada si ayah yang pertama.

" Tuan, sebenarnya saya memiliki seorang lagi anak yang comel dan seorang isteri yang terbaik di dunia "

" Saya seorang yang sangat sibuk. Anak-anak dan isteri saya sering meminta saya meluangkan masa untuk mereka tetapi seringkali saya tidak dapat menunaikannya kerana terlalu sibuk dengan urusan pekerjaan"

" Pada suatu hari isteri saya menelefon dan meminta saya menemani anak-anak saya ke taman permainan ini bersama-sama dengannya "

" Saya tidak dapat memenuhi keinginan mereka, jadi mereka bertiga pergi sendiri ke taman ini dengan menaiki kereta yang dipandu oleh isteri saya "

" Rupa-rupanya itulah kali terakhir saya mendengar suara isteri saya. Kereta yang dipandunya terlibat dalam kemalangan. Isteri saya terkorban bersama dengan seorang lagi anak saya. Hanya anak kecil ini yang terselamat " ujar si ayah sambil menunjukkan ke arah anaknya yang masih bermain-main seorang diri

" Anak ini baru keluar dari hospital setelah koma selama dua bulan. Jadi saya bawa dia ke sini untuk menunaikan impiannya sebelum ini "

Ada air mata yang bergenang di pelupuk si ayah...

" Dia meminta 5 minit dari kehidupan saya, sedangkan sebenarnya dialah yang telah memberikan 5 minit dari kehidupannya untuk seluruh hidup saya "

^_^

P/s : Luangkanlah masa untuk orang yang tersayang sebelum terlambat

 Cerita ini diubahsuai daripada artikel dalam Majalah Solusi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan